Dashboard jest specyficznym rodzajem raportu, na którym w wizualny sposób przedstawione są najważniejsze informacje potrzebne do osiągnięcia jednego lub więcej celów. Informacje te są skonsolidowane i umieszczone na jednym ekranie, aby śledzić je w mgnieniu oka. Powyższy raport sprzedaży świetnie oddaje istotę tej definicji.
Nawiązując do definicji, informacje przedstawione są w sposób wysoce wizualny, a większość danych wyrażona jest za pomocą wykresów (kolumnowego, pociskowego, miniwykresu), podczas gdy same liczby odgrywają rolę pomocniczą. Wizualna prezentacja danych pozwala lepiej wykorzystać potencjał drzemiący w ludzkim mózgu. Selektywne zastosowanie koloru oraz usunięcie niepotrzebnych informacji (w celu maksymalizacji współczynnika dane/atrament) skracają czas potrzebny na analizę danych.
Autor dashboardu wybrał najważniejsze informacje, które umożliwiają Dyrektorowi Sprzedaży ocenę sytuacji, m.in.: Sprzedaż, Zysk, Średnia wielkość zamówienia, Liczba nowych klientów.
Stopień osiągnięcia celu obrazowany jest za pomocą wykresu pociskowego (zarówno w prostej, jak i w zaawansowanej postaci), dzięki czemu szybko widać, gdzie plany udało się zrealizować.
Informacje są zebrane razem (skonsolidowane) i podzielone na 6 grup.
Cały raport mieści się na jednym ekranie (jednej kartce papieru), aby wspierać naszą pamięć krótkoterminową w procesowaniu widzianych informacji. Kondensację danych umożliwiają miniwykresy liniowe.
Śledzenie w mgnieniu oka umożliwia zastosowanie sygnalizacji ulicznej (nie tylko przy pomocy koloru czerwonego, ale także pomocy odcienie szarości na wykresie pociskowym), przez co krytyczne miary przyciągają natychmiast uwagę czytelnika.