Analiza wizualna jest nieodłącznie związana z procesem percepcji, który składa się z trzech etapów:
1. Nieświadome przetwarzanie widzianej sceny na niskim poziomie szczegółowości.
2. Postrzeganie kształtów i wzorców.
3. Etapowa analiza w celu znalezienia odpowiedzi (co się dzieje i dlaczego).
Ogólny przebieg analizy
W pierwszej fazie neurony w naszym oku dostrzegają elementy w polu widzenia i wykrywają, bez naszej świadomości, atrybuty takie jak położenie, rozmiar, kształt, kolor, orientację, teksturę. Pomagają one pogrupować i zorganizować widziane elementy. W drugiej fazie, pole widzenia jest dzielone na kształty i wzorce. W trzecim etapie aktywnie szukamy związku między elementami tworzącymi wzorce, przechowując wyniki naszego badania w pamięci krótkotrwałej. Dla analizy danych kluczowa jest zdolność do rozpoznawania kształtów i wzorców, która kiedyś umożliwiła ludziom przetrwanie, a w dzisiejszych czasach jest szczególnie przydatna przy wnioskowaniu na podstawie danych biznesowych.
Analiza przebiega zwykle w następujących etapach: Przegląd całości > Zbliżenie na szczegół > Odfiltrowanie elementów nieistotnych > Wejście w niezbędne detale > Wyciągnięcie wniosków.
Związek między danymi
Punktem wyjścia do analizy zawsze jest związek między danymi, które są analizowane. Dla każdego z nich problem jest definiowany inaczej, np.:
– szereg czasowy – Czy ruch na stronie internetowej rośnie czy maleje?
– korelacja – Czy istnieje związek między wydatkami na marketing a sprzedażą?
– rozkład – Jaki jest zakres zarobków pracowników i ile osób znajdzie się w grupie powyżej 10 000 zł?
– część całości – Jaki udział w rynku ma nasza firma?
– ranking/porównanie nominalne – W jakiej kolejności występują departamenty?
– odchylenie – W jakim stopniu wydatki departamentów różnią się od planowanego budżetu?
Wzorce w związkach
W zależności od występującego związku szukamy innych wzorców i kształtów.
Szereg czasowy
– punkty skrajne – W którym miesiącu sprzedaż była najwyższa, a w którym najniższa?
– trend – Czy wartości rosną, maleją czy pozostają bez zmian?
– zmienność – Czy ruch na stronie internetowej waha się mocno czy nieznacznie?
– tempo zmian – Czy tempo jest stałe, rośnie czy maleje? Który z dwóch zestawów danych zmienia się szybciej?
– sezonowość – Czy występują skoki (tzw. peaki) sprzedaży?
– chwilowy związek – Czy kampania marketingowa miała wpływ na sprzedaż?
– przesunięcie – Z jakim opóźnieniem zadziałała kampania marketingowa?
– przecięcie – Kiedy sprzedaż produktu A dogoniła produkt B?
Korelacja
– zależność – Czy wraz ze wzrostem stażu pracy rosną uzyskiwane premie (zależność liniowa dodatnia)?
Czy wraz ze wzrostem PKB spada umieralność noworodków (zależność liniowa ujemna)?
Czy wraz ze wzrostem liczby lat działalności w branży IT sprzedaż rośnie coraz szybciej (zależność dodatnia nieliniowa)?
– koncentracja – Czy większość zamówień jest średniej wielkości?
– skupisko – Czy istnieje grupa dużych zamówień z niewielkim zyskiem?
– luka – Czy na rynku są mieszkania większe niż 80 m2, ale mniejsze niż 100 m2?
– wyjątek – Czy największy klient jest traktowany na zwykłych warunkach?
– losowość – Czy dane na wykresie nie wykazują związku?
Rozkład
– symetria – Czy rozkład wzrostu uczniów w klasie jest symetryczny czy asymetryczny?
– szerokość – Jeśli rozkład jest symetryczny, czy jest wąski czy szeroki?
– jednolitość – Czy wszystkie badane grupy wiekowe z podobnym natężeniem korzystają ze strony internetowej w tych samych porach?
– wierzchołki – Czy korki w badanym mieście tworzą się 2 razy dziennie?
– luka – Czy istnieją zamówienia między 15 i 20 zł?
– wyjątek – Czy prezes zarządu zarabia wielokrotnie więcej niż inni?
Ranking/porównanie nominalne/część całości/odchylenie
– punkty skrajne – Która firma dominuje na rynku? Jaka jest jej przewaga nad drugą w rankingu?
– udział w całości – Jaki jest udział firmy w rynku?