Tableau Public jest doskonałym narzędziem do tworzenia dashboardów, o czym się przekonaliśmy w poprzednim artykule (tu link). W tej wersji nie ma jednak możliwości zapisania wizualizacji na dysku twardym, swój raport można za to opublikować na serwerach Tableau. W poniższym artykule zostanie przybliżony proces publikowania raportu na sieci.
Umieszczanie raportu na sieci
Opublikowany zostanie ostatnio stworzony raport dotyczący sprzedaży kawy i herbaty. Upewnijmy się najpierw, że rozmiar dashboardu jest odpowiedni. Od tego zależy jego wyświetlanie na stronie. Najbezpieczniejszym rozmiarem będzie Desktop lub Laptop. Jeżeli dashboard będzie wyświetlany na urządzeniach mobilnych możemy wybrać na przykład rozmiar Ipad.
Na pasku narzędziowym wybieramy Plik (File), a następnie Zapisz na sieci jako (Save to Web As).
Pojawia się ekran do logowania: podajemy adres email, pod którym zarejestrowaliśmy się w Tableau Public, oraz hasło.
Wybieramy jeszcze nazwę i zapisujemy.
Dashboard uploaduje się na stronę.
Po opublikowaniu na serwerze Tableau Public raport prezentuje się jak poniżej:
Pod raportem umieszczone są jego właściwości oraz ustawienia.
Dashboard możemy opublikować na Facebook i na Twitter do czego służą odpowiednie ikony. Dodatkowo pojawiają się dwa linki. Pierwszy z nich służy do udostępnienia raportu jako wizualizacji. Drugi natomiast dopiero po kliknięciu przenosi na stronę Tableau Public. Linki można wykorzystać na swojej stronie, blogu, itd.
Dashboard można również ściągnąć jako obraz, plik PDF oraz plik, który można otworzyć w Tableau.
Nie tylko dashboardy mogą być publikowane. Tableau umożliwia publikowanie także poszczególnych skoroszytów. Jest to dobre rozwiązanie w przypadku, gdy nie skończyliśmy jeszcze przygotowywać danych, a nie chcemy ich utracić.