Tag oznacza znacznik klasyfikujący zawartość treści serwisu internetowego. Na blogach tagi są używane, aby zaznaczyć tematy, które pojawiają się w artykule.
Geneza
Aby wizualizować popularność poszczególnych tagów, twórcy Flickra wymyślili chmurę tagów – technikę prezentowania tagów, w której najpopularniejsze tagi odznaczają się największą i najgrubszą czcionką. Tagi są najczęściej uporządkowane alfabetycznie, a ich kliknięcie przenosi nas na stronę zawierającą wpisy nimi oznaczone.
Przykład ze strony
Chmura tagów na stronie SkuteczneRaporty.pl (stan na 14.03.2011) wygląda następująco:
Zalety
Z punktu widzenia skutecznej komunikacji chmura tagów ma kilka zalet: jest prosta w konstrukcji i łatwa do czytania. Nie musimy wodzić wzrokiem między etykietami a reprezentacją graficzną danych, gdyż tekst reprezentuje jednocześnie i etykiety, i dane (współczynnik dane/atrament wynosi 100%). Do jej wad należy zaliczyć trudność porównań danych (z uwagi na brak wspólnej podstawy dla wszystkich tagów), faworyzowanie długich wyrazów i tych, które na przemian mają litery z ogonkami poniżej głównej linii tekstu (jak p, j, y) i powyżej (jak t, k, l). Badania pokazały, że chmura tagów nie jest bardziej efektywna niż zwykła tabela.
Chmura danych
Zastępując popularność słów innymi danymi ilościowymi, otrzymamy chmurę danych. Jest ona ciekawą alternatywą prezentacji danych, zwłaszcza gdy chcemy zwrócić uwagę odbiorcy na wartości skrajne. Przykładem chmury danych jest poniższa grafika prezentująca notowania na nowojorskiej giełdzie NYSE. Zmiana kursu 500 spółek (o najwyższym obrocie) jest reprezentowana przez kolor czcionki (tradycyjnie zielony = wzrost, czerwony = spadek) i jej rozmiar (im wyższy tekst, tym zmiana na zamknięciu większa).