Microsoft Excel jest w wielu organizacjach podstawowym narzędziem służącym do gromadzenia i przetwarzania danych oraz tworzenia raportów. Wykorzystując naszą wiedzę z obszaru wizualizacji danych i znajomość programu Excel, realizujemy usługi:

  1. Automatyzacja pobierania i transformowania danych z Power Query i VBA i budowa zaawansowanych modeli danych w Power Pivot
  2. Projektowanie raportów i dashboardów w Excelu
  3. Projektowanie aplikacji automatyzujących procesy generowania i dystrybucji raportów
Automatyzacja pobierania i transformowania danych z Power Query i VBA

Technologia Power Query, dostępna w programie Excel od wersji 2010, zrewolucjonizowała proces przygotowania danych na potrzeby raportów. Łącząc możliwości tego dodatku z innymi możliwościami arkuszy kalkulacyjnych (np. kodem VBA) dostarczamy rozwiązania, które oszczędzają godziny pracy.

Jeżeli proces raportowania spędza Ci sens z powiek, trwa za długo, ma zbyt wiele błędów, ta usługa jest dla Ciebie. Korzystając z kombinacji Power Query, Power Pivot i programowania w języku Visual Basic for Application, uprościmy proces tworzenia raportów, aby przebiegał szybko i bezbłędnie, dając Ci więcej czasu na wyciąganie wniosków. Projekty realizowane w tym zakresie obejmują:

  • Przygotowanie połączenia z plikami i bazami źródłowymi i budowy modelu danych
  • Wykorzystanie dodatków Excel BI – Power Query i Power Pivot oraz języka VBA do automatyzacji działań
  • Oprogramowanie pliku Excel, by raport był tworzony lub odświeżany jednym kliknięciem
Przykłady realizacji

Klient: Mitsubishi Electric

Technologie: Excel (w tym Power Query oraz Power Pivot) + VBA

Czas realizacji: 2 miesiące

Produkt końcowy:

Pobieranie danych do aplikacji zostało zautomatyzowane przez użycie Power Query, co znacznie poprawiło efektywność ich przetwarzania oraz ograniczyło ilość kodu VBA. Stworzona aplikacja obejmuje interaktywny dashboard umożliwiający prezentację oraz analizę danych w sposób zdefiniowanych przez Klienta, co związane było z budową zaawansowanych miar w modelu Power Pivot oraz użyciem VBA.

Klient: Mazda Polska

Technologie: Excel + VBA

Czas realizacji: 1 miesiąc

Produkt końcowy:

Stworzona aplikacja uprościła proces raportowania danych finansowych. Jej główne przypadki użycia obejmują:

  • zarządzanie danymi pobranymi z różnych systemów dziedzinowych
  • wysyłkę różnych typów notyfikacji oraz raportów (w trybie pojedynczym lub grupowym)
  • personalizację ustawień aplikacji dla użytkownika oraz treści komunikacji wysyłanych do odbiorców

Ponadto, program zawiera szereg zaprogramowanych metod gwarantujących spójność wprowadzanych oraz wysyłanych danych.

Klient: międzynarodowa firma z branży BPO/SSC

Technologie: Excel + VBA

Czas realizacji: 1 miesiąc

Produkt końcowy:

Technologie: Excel (w tym Power Query oraz Power Pivot) + VBA

Czas realizacji: 2 miesiące

Produkt końcowy:

Stworzona aplikacja obejmuje interaktywny dashboard umożliwiający prezentację oraz analizę danych w sposób zdefiniowanych przez Klienta, co związane było z budową zaawansowanych miar w modelu Power Pivot oraz użyciem VBA. Pobieranie danych do aplikacji zostało zautomatyzowane przez użycie Power Query, co znacznie poprawiło efektywność ich przetwarzania oraz ograniczyło ilość kodu VBA.

Projektowanie raportów i dashboardów w Excelu
Skuteczne Raporty Tableau

Jeżeli Twoje raporty Excel są skonstruowane głównie z komórek i tabel, proponujemy zamienić je na intuicyjne i interaktywne raporty złożone z wykresów tworzących jednoekranowe raporty – dashboardy. Dashboard jest specyficznym rodzajem raportu, na którym najważniejsze informacje i wskaźniki powiązane z celami firmy/organizacji przedstawione są w formie wizualnej. Informacje te są umieszczone na jednym ekranie lub jednej kartce. Tworzymy dashboardy w programie Excel, które w wizualny i prosty sposób komunikują najważniejsze informacje dla menedżera. Dashboardy te mają charakter deski rozdzielczej (dashboard menedżerski), która informuje i wysyła sygnały lub pulpitu analitycznego (dashboard analityczny), który pozwala odpowiedzieć na pytanie: „Dlaczego?”. Zakres projektu obejmuje najczęściej:

  • Przygotowanie modelu danych lub połączenia z bazą danych
  • Zaprojektowanie od podstaw dashboardu – na papierze i w programie Excel
  • Umieszczenie interakcji (np. szczegóły na żądanie, wejście w szczegóły, filtrowanie czy sortowanie)
Przykłady realizacji

TUIR ALLIANZ POLSKA SA

Projekt zakładał przygotowanie dashboardu dla Zarządu, który wizualizował wyniki operacyjne, następnie został rozszerzony na inne działy (m.in. IT i HR). Wykonanie projektu uwzględniało:

  • Przygotowanie połączenia z danymi źródłowymi i automatyzację odświeżania raportu
  • Zaprojektowanie dashboardu i jego interakcji
  • Szkolenie użytkowników z zakresu wizualizacji danych („Skuteczna komunikacja liczb”) oraz obsługi dashboardu
Projektowanie aplikacji automatyzujących procesy generowania i dystrybucji raportów

Automatyczna wysyłka e-maili do odbiorców, zautomatyzowane generowanie plików czy budowa aplikacji do dystrybucji raportów to tylko niektóre przykłady projektów zrealizowanych przez nas w dostępnych u Klienta technologiach pakietu Office. Dzięki dogłębnej znajomości komponentów Office’a i Excela oraz języka VBA, doradzamy najbardziej efektywne rozwiązania, najczęściej bez dodatkowych nakładów na programy.

Przykłady realizacji

Klient: Broker Ubezpieczeniowy

Technologie: Access + VBA (DAO & ADO)

Czas realizacji: 2 tygodnie

Produkt końcowy:

Głównym zadaniem aplikacji jest podział danych oraz ich wysyłka do poszczególnych odbiorców (ponad 700). Zaimplementowany interfejs graficzny umożliwia z poziomu formatki zarządzanie:

  • danymi do wysyłki (ponad 50 tys. rekordów)
  • bazą odbiorców e-maili
  • tematem oraz treścią e-maili
  • szablonem raportu