Oto 15 najciekawszych polskich i anglojęzycznych infografik. Część z nich przekazuje merytoryczne informacje, część należy traktować z przymrużeniem oka. Ich cechą wspólną jest robienie tego w sposób efektowny, jasny i ciekawy. Przyciągają wzrok, sprawiają, że chcemy się w nie zagłębić i łatwo pozwalają zapamiętać przekazywane dane, niczym pierwsze stworzone przez człowieka infografiki – malowidła w jaskini Lascaux (17 000 lat temu) czy mapy z Çatalhöyük (7 000 lat temu).
Największe bankructwa w historii
Poniższa infografika przedstawia najbardziej spektakularne bankructwa na przestrzeni ostatnich lat. Oś po lewej stronie przedstawia lata: od 1987 do 2009 roku. Rodzaj i rozmiar statku jest adekwatny do rozmiaru bankructwa. Natomiast każdy kolor oznacza inny sektor.
Patrząc na tę infografikę można od razu zauważyć ogromny statek z numerem 01 – jest to Lehman Brothers , amerykański bank inwestycyjny, który ogłosił upadłość 15 września 2008 roku, czym wywoła panikę na amerykańskiej giełdzie. Według wielu ludzi, to właśnie ogłoszenie upadłości przez bank zapoczątkowało w 2008 r. tzw. kryzys finansowy.
Infografika jest na pewno efektowna i przy tym efektywna, zachęca do zapoznania się z legendą danych oraz profilami każdego z przedsiębiorstw. Dzięki tej wizualizacji mamy świadomość skali zjawiska odniesieniu do bankructwa chryslera – motoryzacyjnego giganta z USA.
Źródło: http://www.thefloatingfrog.co.uk/wpcontent/uploads/2009/12/trans0609largestbankruptcies
Zależności korporacyjne
Poniższa infografika nie zawiera żadnych danych liczbowych, ale dzięki temu w przejrzysty sposób możemy się dowiedzieć jakie marki należą do poszczególnych firm. Przedstawione firmy to międzynarodowe korporacje, takie jak: Coca Cola, General Mills, Johnson and Johnson, Kellogg’s, Kraft, Mars, Nestle, Pepsico, Procter and Gamble, Unilever.
Firmy oraz ich marki przedstawione są w postaci logo.
źródło:
Polacy w społecznościach internetowych
Poniższa wizualizacja prezentuje liczbę polskich internautów, którzy korzystają z poszczególnych form społeczności internetowych. Dodatkowo infografika pokazuje liczby w podziale na kobiety oraz mężczyzn.
Można zauważyć, że kobiety w większym odsetku korzystają z prawie wszystkich wymienionych poniżej form. Wyjątkiem są portale randkowe.
10 najchętniej odwiedzanych miast w 2015 roku
Londyn po raz piąty na przestrzeni siedmiu lat znalazł się na szczycie listy najczęściej odwiedzanych miast w dorocznym rankingu „Global Destinations Cities Index”, opracowanym przez firmę MasterCard. W zestawieniu uwzględniono 132 miasta świata.
Źródło: http://newsroom.mastercard.com/wp-content/uploads/2013/05/Updated-Mastercard_GDCI_Final_V4.pdf
Wszystko o herbacie
Poniższa grafika w przyjemny sposób zapoznaje nas z informacjami na temat popularnego napoju, jakim jest herbata. Podane informacje dotyczące zawartości teiny w poszczególnych rodzajach herbat. Ponadto wizualizacja prezentuje odpowiednią temperaturę oraz czas parzenia dla każdego rodzaju herbat. Możemy zapoznać się także z mapą, na której umieszczone są dane dotyczące największego spożycia herbaty.
Źródło: http://infografika.wp.pl/title,Wszystko-co-musisz-wiedziec-o-herbacie,wid,14370408,wiadomosc.html
Porównanie odsłon mobilnych na urządzeniach Apple’a
W Polsce 28 % odsłon mobilnych jest wykonywanych na urządzeniach firmy Apple. Ich udział rośnie, jednak popularność iPhone’ów i iPadów jest u nas dużo mniejsza niż w wielu innych krajach europejskich lub bliskowschodnich. Firma Gemius przygotowała infografikę, na której jest porównany udział marki Apple w ruchu mobilnym na dwudziestu dwóch rynkach.
Źródło: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/iphone-kontra-ipad.html
20 wydarzeń w ciągu 1 minuty
Poniższa infografika dotyczy 20 wydarzeń, które mają miejsce w ciągu 1 minuty – narodziny, zarobki, akty przemocy, uderzenia pioruna, trzęsienia ziemi, wyrzucane śmieci, zachorowania na AIDS/HIV, śmierć oraz śmierć głodowa;
Źródło: http://www.onlineeducation.net/
Co znajduje się w skrzynkach pocztowych
Infografika przedstawia, co znajduje się w skrzynkach pocztowych. Przedstawiono skrzynkę, która zawiera listy zwykłe oraz skrzynkę z listami priorytetowymi. Widzimy także średni, procentowy udział ich zawartości.
Jak wybrać odpowiednie wino
Jeżeli jesteś miłośnikiem wina, na pewno zainteresuje Cię poniższa infografika o tym jak dobrać odpowiednie wino w zależności od tego, dla kogo ono ma być, z jakiej okazji wręczane bądź kosztowane i w jakim towarzystwie.
Źródło: http://winefolly.com/update/how-to-choose-wine/
10 miejsc, które warto odwiedzić zanim znikną
Poniższa infografika przedstawia 10 miejsc, które warto odwiedzić zanim znikną z planety. Oprócz wskazania konkretnych miejsc, infografika wyjaśnia dlaczego miejsca są tak wyjątkowe i dlaczego są zagrożone.
Źródło: http://www.dailyinfographic.com/10-places-to-see-before-theyre-gone-infographic
Działanie Twojego mózgu po kawie i piwie
Poniższa infografika przybliży różnice w oddziaływaniu kawy i piwa na mózg. Wynika z niej, że piwo (wypite w umiarkowanych ilościach) wpływa na kreatywność, natomiast kawa na energie, tj. piwo = pomysł, a kawa=wykonanie tego pomysłu.
Źródło: http://en.ilovecoffee.jp/posts/view/79
Liczba narodzin w 2014 roku
Ciekawą infografikę dotyczącą liczby narodzin przygotowało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. W całej Polsce w 2014 r. urodziło się łącznie 374 311 dzieci, w tym więcej chłopców (192 412) niż dziewczynek (181 899). Największy odsetek urodzin chłopców nad dziewczynkami wystąpił na terenie województw: mazowieckiego, wielkopolskiego i małopolskiego. Najmniejszą różnicę między liczbą narodzin chłopców a liczbą dziewczynek odnotowano w województwach: świętokrzyskim, opolskim i lubuskim.
Źródło: https://msw.gov.pl/pl/aktualnosci/12844,Najwiecej-dzieci-urodzilo-sie-na-Mazowszu-wynika-z-danych-MSW-za-2014-r.html
Wiek rozwoju motoryzacji w USA
Infografika przedstawia w formie gry planszowej wiek (od 1908 do 2008 roku) rozwoju motoryzacji w Stanach Zjednoczonych. Poszczególne dziesięciolecia są od siebie oddzielone kolorami, a dodatkowe informacje przedstawione są w postaci chmurek nad polami.
Źródło: http://visual.ly/carland-century-motoring-america
Co poszczególne grupy wiekowe robią w Internecie?
Bardzo czytelna infografika, która przedstawia co najczęściej robią poszczególne grupy wiekowe w Internecie. Wskazanych jest siedem grup wiekowych – młodsza młodzież, młodzież, pokolenie Y, pokolenie X, młodsze pokolenie wyżu powojennego, starsze pokolenie wyżu powojennego i seniorzy. Aktywności podzielone są na 6 grup:
- kreatorzy (prowadzący strony internetowe, blogi, publikujący filmy na stronach takich jak YouTube);
- komentujący (blogi, posty itd.);
- odbiorcy informacji za pomocą RSS i stron internetowych;
- członkowie portalów społecznościowych;
- ‘widzowie’ czytający blogi, oglądający udostępnione metodą peer to peer filmy, słuchający podcast’ów;
- nieaktywni – są online, ale nie należą jeszcze do żadnych z powyższych grup;
Źródło: https://www.flickr.com/photos/nicheprof/5769005604
Na jak długo wystarczą poszczególne surowce?
Diagram na środku przedstawia na jak długo wystarczą poszczególne surowce. Natomiast diagram słupkowy z lewej strony przedstawia zużycie roczne na jednego obywatela Stanów Zjednoczonych.
Źródło: http://static.safehaven.com/authors/mills/24570_d_large.png
hds