Klienci serwisu SkuteczneRaporty.pl korzystają z Mapy Polski Excel na wiele sposobów. Oto 4 najbardziej przydatne z nich.
1. Analiza wyników sieci sprzedaży w podziale na regiony, terytoria i obszary
Dla kogo: firmy o ogólnopolskim zasięgu, posiadające rozbudowaną sieć sprzedaży (regiony, obszary, terytoria) i własny podział terytorialny
Produkt: Mapa Polski Excel Powiaty Premium
Przykład: Jeden z Klientów serwisu SkuteczneRaporty.pl włączył Mapę Polski w Excelu w podziale na powiaty do codziennego raportowania wyników sprzedaży. Klient naniósł na mapę podział naturalny dla swojej firmy: regiony, obszary sprzedaży i terytoria poszczególnych przedstawicieli handlowych. Do prezentacji wybrał kartogram w skali kolorów czerwono-zielonej. Ciemnozielone obszary oznaczają na jego mapie miejsca, gdzie uzyskiwane są najlepsze wyniki (w zł), zaś ciemnoczerwone – najgorsze. Dane pochodzą z raportów przygotowywanych przez przedstawicieli handlowych. W celu pogłębienia analizy Klient zastosował filtr po dniach, tygodniach i miesiącach oraz dodał wskaźnik sprzedaż / 1 mieszkańca, wykorzystując dane z zakładki GUS.
2. Analiza dystrybucji z kodami pocztowymi
Dla kogo: firmy sprzedające produkty poprzez wiele detalicznych punktów sprzedaży (np. rynek FMCG, kosmetyczny, farmaceutyczny, budowlany)
Produkt: Mapa Polski Excel Gminy Premium
Przykład: Firma z branży FMCG wykorzystuje Mapę Polski w Excelu w podziale na gminy do analizy dystrybucji swoich produktów w punktach sprzedaży (rozumianej jako obecność produktu w punkcie). Dane pochodzą z systemu informatycznego i są zbierane przez przedstawicieli w czasie comiesięcznych wizyt w tych punktach. Klient rozbudował mapę o filtr produktowy oraz umożliwił wybór miesiąca. Dane są agregowane do poziomu gminy po kodach pocztowych, a następnie wyliczana jest dystrybucja numeryczna (liczba punktów, w których jest produkt / liczba wszystkich odwiedzonych punktów). Do prezentacji służy kartogram korzystający tylko z koloru niebieskiego.
3. Analiza penetracji rynku i poszukiwanie obszarów, gdzie wciąż istnieje potencjał do sprzedaży
Dla kogo: firmy sprzedające produkty poprzez wiele detalicznych punktów sprzedaży (np. rynek FMCG, kosmetyczny, farmaceutyczny, budowlany)
Produkt: Mapa Polski Excel Gminy Premium
Przykład: Firma z przykładu drugiego poszła w analizie o krok dalej i wykorzystała informację o liczbie mieszkańców i ich sile nabywczej dla handlu detalicznego dla każdej gminy. Powstała w ten sposób mapa, która określa potencjalne obszary do rozwoju sprzedaży – gdzie mieszka dużo osób o wysokich dochodach, a dystrybucja produktu na danym obszarze jest niska. Na tych obszarach zintensyfikowano działania handlowe (m.in. poprzez częstsze wizyty przedstawicieli handlowych i specjalne programy wspierające sprzedaż).
4. Dwuwskaźnikowa analiza oddziałów
Dla kogo: firmy posiadające wiele własnych oddziałów lub punktów sprzedaży rozsianych po całej Polsce (np. sieci handlowe, ogólnopolskie hurtownie, rynek mleczarski, motoryzacyjny, finansowy)
Produkt: Mapa Polski Excel Województwa Premium
Przykład: Firma z branży motoryzacyjnej wykorzystuje zaawansowany wykres bąbelkowy z Mapy Polski w Excelu w podziale na województwa do analizy swoich kilkudziesięciu oddziałów pod kątem podstawowych wskaźników finansowych: przychody ze sprzedaży, koszty, zysk, zysk (%), wykonanie planu sprzedaży (%). Zaawansowany wykres bąbelkowy umożliwia porównanie jednocześnie dwóch zmiennych, np. przychody ze sprzedaży (w postaci wielkości bąbelka) i wykonanie planu sprzedaży (%) (w postaci koloru bąbelka). Firma korzysta z domyślnej skali czerwono-niebieskiej, co oznacza, że duże ciemnoniebieskie bąbelki oznaczają wysokie przychody i wysokie wykonanie planu, małe ciemnoniebieskie bąbelki niskie przychody i wysokie wykonanie planu, duże ciemnoczerwone – wysokie przychody i niskie wykonanie planu, małe ciemnoczerwone – niskie przychody i niskie wykonanie planu. Analogicznie analizowane są wszystkie wskaźniki w wielu kombinacjach. Analiza tego typu pozwala lepiej zrozumieć, które cechy otoczenia wpływają najsilniej na wskaźniki i jest podstawą do decyzji nt. rozbudowy lub zmiany lokalizacji punktów.
podoba mi się bardzo, kupię program!!!!