Kolejna edycja programu Excel ujrzała światło dzienne. Premiery mają coraz mniejsze znaczenie, gdyż duża część użytkowników Excela przesiadła się na Office 365 i otrzymuje zmiany na bieżąco. Niemniej przyda się małe podsumowanie zmian Excela w obszarze raportowym. Piszę też, czego mi nadal brakuje.
[grwebform url="https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=N3vX&webforms_id=9648602" css="on" center="off" center_margin="0"/]
Co nowego w poprzednich Excelach?
Artykuł jest kontynuacją serii „Co nowego?”. Dotychczas pisałem:
Najważniejsze zmiany w programie Excel 2019
Odświeżony interfejs
Odznaczanie komórek
Daje możliwość odznaczenia z przyciskiem Ctrl zaznaczonych już komórek.
Power Pivot dostępny jest w każdej wersji Excela 2019 (nareszcie!)
Jak go aktywować i do czego służy, piszę na blogu ExcelBI.pl.
Szukaj pól tabeli przestawnej
Szybsze tabele przestawne, także te na kostkach OLAP
Poprawę widać szczególnie, gdy wyłączysz sumy końcowe i częściowe.
Ustaw domyślną tabelę przestawną
Tworzenie miar Power Pivot bezpośrednio w tabeli przestawnej
Łatwiejsze schodzenie po hierarchii na wykresie
Możliwość zapisu plików Excel do CSV z kodowaniem UTF-8
Inne opisane już zmiany:
Czego nadal brakuje mi w Excelu?
- Brak współpracy nowych wykresów (np. skrzynka-wąsy, histogram, kaskadowy) z tabelą przestawną – o obejściu pisałem na przykładzie mapy drzewa.
- Przydałyby się nowe filtry tabeli przestawnej (oprócz fragmentatorów i osi czasu), aby budować bardziej interaktywne raporty, np. lista rozwijana (drop-down), suwaki
- W nowym Excelu miały pojawić się wykresy z Power BI, ale jeszcze ich nie widać.
- Nowości Power Query (udoskonalone pobieranie danych z sieci Web, pobieranie danych z PDF czy większa liczba connectorów) nie są widoczne w nowym Excelu.
- Czytałem też o nowych funkcjach w powiązaniu z AI (sztuczną inteligencją), takich jak Ideas oraz innych, jak: nowe typy danych czy komentowanie komórek w formie dyskusji, ale jeszcze ich nie widzę i raczej będą dostępne tylko dla użytkowników Excel 365.
Znalazłeś coś nowego w programie Excel? A może też czegoś Ci brakuje?
Podziel się w komentarzu.
[grwebform url="https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=N3vX&webforms_id=9648702" css="on" center="off" center_margin="0"/]
Czy w Excel 2019 dostępny mamy wykres kartogram ? W poprzedniej wersji był on tylko dostępny gdy posiadałeś subskrypcje Office 360, dla stałej licencji tej opcji niestety nie było. Zastanawiam się czy w takim razie nowa wersja już ma tą opcję 🙂
Potwierdzam, że do Excela 2019 dodano kartogram.
pytanie : czy nowa wersja EXCEL zapisuje na bieżąco co pewien ustawialny czas wprowadzone zmiany ?
Czy nadal trzeba klikać zapisz aby nie zmarnować czasami długiej pracy gdyż zapomniało się o kliknięciu zapisz lub pomyłkowo przy zamykaniu kliknięto nie to polecenie ?
Hej Hubert, rozwiązaniem jest Autozapis, który włącza się automatycznie, gdy pracujesz na pliku z OneDrive / SharePoint / Teams. Wówczas rzeczywiście nie trzeba się martwić.